HISTORIE ČÍŽKOVA I.
Přinášíme vám další část rozsáhlé badatelské práce pana Milana Čadského věnované nejstarší historii Čížkova.
Jak již to s výkladem dějin v našich končinách bývá, tak i v případě osudu našeho Čížkova se setkáváme s řadou nepřesností, neúplností a samozřejmě, že nechybí ani tendenčnost ke které měli zvláště historici 19. století mimořádně vyvinutý sklon. Obrozenečtí dějepisci, když nemohli svou kritičnost projevit směrem k Vídni a habsburskému rodu, tak svou přízeň rozdávali plnými hrstmi husitské době, aniž dokázali aspoň naznačit, že jde o úsek z naši historie s nímž se v evropském kontextu nemůžeme příliš chlubit. Jejich nekritičnost ovšem pokračovala dále, i v soudech k českému králi Jiřímu z Poděbrad. Pochopitelně, že lepšího výkladu jsme se nemohli dočkat ani v posledních padesáti letech, kdy tendenčnost se ubírala strohým a omezeným směrem k revolučnosti a dějinnému objasnění husitského hnutí na základě třídního odporu poddanských vrstev. Jak jinak, objektivní výklad Josefa Pekaře byl umlčován a historici, kteří se k němu přikláněli nesměli publikovat. Píši o tom proto, že v důsledku vyznávání jediné historické linie se dopouštěli chyb a opisování i pokračovatelé a přitom renomovaní autoři, jakými byli August Sedláček, Václav Davídek a abych neopomněl i současníka např. Milan Novobilský V jejich případě se však dostáváme již v uvozovkách do našich vod, jelikož se jedná o historiky a místopisce oblasti Podbrdska.
Jsem rád, že se mně jak doufám podařilo shromáždit prameny, které vysvětlují a věřím, že zacelují hluchá místa a mezery v historickém sledu panského a duchovního držení vesnice. V této souvislosti připomínám, že po dlouhý čas téměř dvou set let byl Čížkov rozdělen mezi dva dědičné a zápisné držitele na jedné straně arcibiskupskou polovici, převážně zastoupenou kláštery a na druhé straně panskou polovici v držení pánů z Rožmitálu. Celý tento dějinný úsek se uzavřel v 50. a 60. letech 16. století, kdy obě části Čížkova odkoupilo královské město Rokycany.
BuzicovéČížkov leží na rozhraní oblasti spálenopoříčské a nepomucké, blízko městečku Blovice. Svým původem to je osada neobyčejně starobylá, písemné zprávy o ní se vyskytují již ve 12. století a v první polovině 13. století. August Sedláček přináší první zmínky v souvislosti s hradem Březnickým. Dovolím si ocitovat: U kolébky našeho zahledění do dávné minulosti je rod s erbem sviní hlavy Buzicové (zkrácení tehdy oblíbeného jména Budislavové), kteří tehdy byli usedlí v této krajině. Jejich předek Jaroslav (zmiňován v letech 1196-1211 jako přední zemský pán za vlády krále Přemysla Otakara I.) , držel panství Březnické, Rožmitálské a Čížkovské a drahně rozličných osad (odvolává se na Erbena reg. 193-195, 204-207, 224, 231, 244). Jeho nejmladší syn Budislav z Březnice (r.1224-1240) býval radou u krále Václava I., tedy osobou váženou doma i v cizině. |
||
Budislav z BřeznicePrávě v souvislosti s Budislavem se dostáváme k prvnímu klíčovému okamžiku čížkovských dějin. Budislav totiž prodává zboží Poříčské, jež se statkem jeho čížkovským mezovalo klášteru Kladrubskému (leží u Stříbra). Přiložené kopie zápisů z Regest CDB č. 172-173 str.212-213 z r. 1237 podporují předchozí zmínku, v zápisech se praví, že kladrubský benediktinský opat Reinher dává synu Markvartovu újezd Vladislavsko (Sezemicko u Turnova) za Čížkov, což v vzápětí potvrzuje pražský biskup Bernhard. |
Počátky malebného březnického zámku jsou spojeny
|
|
Starobylost vsi Čížkova nám dokumentují kopie listin z r. 1237 o směně vsi Čížkova za východočeský újezd Vladislavsko – Sezemicko, mezi opatem kladrubského kláštera benediktinů Reinherem a Havlem, synem Markvartice. Akt směny byl stvrzen požehnaným souhlasem biskupa pražského Bernarda v témže roce 1237. | ||
Oldřich z RožmitáluKrátce nato dává o sobě vědět Budislavův syn Oldřich, tentokráte na poli odvahy a chrabrosti, byl to on co se plných devět dní bránil přesile nepřátel v bitvě u Mühldorfu v r. 1257. Udatného pána odměnil král Přemysl Otakar II. tím, že vrátil a daroval zboží dosud kláštera kladrubského mezi nim i Čížkov a Přešín zpět rodu Buziců z Březnice. Budislav z ČížkovaSynem Oldřicha byl Protiva, zmiňovaný v letech 1285-1318. V rodové posloupnosti byla zásluha Protivy v tom, že se stal otcem Budislava z Čížkova, který jistojistě seděl na zmíněné tvrzi. Na přelomu 13. a 14. století jsme svědky zásahu posledního přemyslovského krále Václava II., ten aby své zboží v královském městě Slaném doměřil, provedl s klášterem Ostrovským (u Davle) směnu v jejímž rámci daroval klášteru Tochovické panství včetně Čížkova za některá Slánská. Stalo se do r. 1305. |
TŘEMŠÍN - Vrchol Třemšína ve výšce 827 m n. m. je |
|
STRAŠNÁ SKÁLA - Vlevo na obrázku vidíte pravděpodobnou podobu čížkovského hrádku podle Milana Novobilského. |
||
Ostrovský klášter
|
||
Zda Budislav z Čížkova musel vrátit otcem darovaný majetek nevíme, ale dost možná, že se tak stalo, nicméně i v tom případě baštinský klášterec podržel vrácené zboží pouze na krátký čas. Synové Protivy bratři Budislav (Buzek) z Čížkova a Oldřich z Rožmitálu byli významnými příslušníky panských stavů první poloviny 14. století. Je jisté, že Čížkov spolu s Přešínem byly ještě do poloviny 14. století nerozděleny, převážně byly v rukou církve, nejprve Kladrubského, později Ostrovského kláštera a v hospodářské správě pánů z Březnice a Rožmitálu. < Mapa majetků pánů z Rožmitálu ve 13. a 14. století. |
||
Sezema a OldřichPokračovateli rožmitálského rodu se stali bratři Sezema a Oldřich, zda jejich otcem byl Budislav nebo Oldřich starší, o tom se ze zápisů nic nedovíme. Nicméně oba mají výrazný podíl na rozdělení vesnic Čížkova a Přešína samozřejmě, že v kontextu svých rozsáhlých dědičných majetků. Sezema totiž roku 1347 daroval svou polovici nově založenému arcibiskupství Pražskému. Oldřich zase spravoval druhou polovici rožmitálského hradu a některé celé vsi, z nichž pro nás jsou zajímavé Čížkovu blízké Železný Újezd, Chynín a Borovno. Arcibiskupská polovina představovala druhý díl hradu s kamenným domem, polovinu městečka, předměstí, zahrady u velkého rybníka a kolem starého města, poddací kostelní a řadu celých vesnic mezi nimi i Čížkov a Přešín, ale k tomu příslušely ještě části jinak polovice dalších vesnic včetně jednotlivých statků a dvorů. Prostě při dělení majetků zvláště u mužských potomků se velmi dbalo o to, aby dědické podíly byly maximálně spravedlivé a srovnatelné svou výnosností.
|
||
Rozdělení Čížkova a PřešínaPrávě nyní přicházíme k důležitému momentu, který souvisel s Oldřichovým uvědoměním, že odpovídající spravedlnosti za dělení dědického majetku nebylo učiněno zadost. A tak se pustil nesmlouvavě do sporu s držitelem druhé poloviny pražským arcibiskupem Arnoštem z Pardubic. Oldřichovy dodatečné požadavky se smírně vyřešily teprve díky zásahu smluvních přímluvců a podporovatelů obou stran v r. 1349. Smluvci, přímluvci a podporovatelé jsou pojmy tehdy užívané, šlo o jakési garanty dobrého jména, příslušející ke stavům, jejichž majetek byl zárukou případného dodatečného vypořádání, někdy jimi byli také věřitelé, kteří na výhodnosti obchodu měli eminentní zájem. |
|
|
Majetková úprava Arcibiskupského a Rožmitálského (Oldřichova) panství (dominia) znamenala rozdělení Čížkova i dějinného souputníka Přešína na dvě polovice. Arcibiskupská polovice Čížkova byla svěřena Ostrovskému klášteru, ten ji postoupil svému filiálnímu klášterci na Baštině. Tak to zůstalo až do r. 1420. Rožmitálská polovice Čížkova byla dědicky v držení Pánů z Rožmitálu. |
||
Ve jménu kalichaPokud jde o arcibiskupský díl, pak jsme se dostali k r. 1420. Doba, která tomuto datu předcházela byla poznamenána sílícím zápasem, jenž spolu sváděla panská jednota s královskou mocí Václava IV. Král byl dvakrát zajat a jeho pozice se stávala čím dál více otřesena. Zásluhu na tom měla zejména již zmíněná panská jednota v čele se Zikmundem Lucemburským . Ten byl dokonce v r. 1403 jmenován správcem království.. Neurovnaná situace zaviněná nerozhodností krále Václava zapříčinila, že vzrůstal vliv měst a počalo vrcholit napětí mezi husitským obyvatelstvem a katolickým panstvem. Straně kališníků se dařilo získávat převahu, založena byla Betlémská kaple, kde kázal mistr Jan Hus, jejich tlak na krále se stupňoval i v podobě přijetí kutnohorského dekretu, jímž byli znevýhodňováni cizí mistři a studenti na akademické půdě pražské university. Přívrženci kalicha dostali příležitost k získání mnoha výsad a postů, často mezi věrnostní výhody patřila i zástava rozsáhlých majetků a panství. |
Upálení mistra Jana Husa dne 6. července 1415 v Kostnici. Obrázek z Richentalovy kroniky (Kroniky kostnického koncilu). |
Pokračovaní příště...
Autor textu: Milan Čadský